Skip to main content

De voordelen

Dansen tijdens de zwangerschap en bevalling heeft vele voordelen. Met Geboortedans blijf je in beweging en dit helpt je jouw lichaam soepel te houden. We besteden gericht aandacht aan je lichaam bewust aanvoelen: waar zit stijfheid, verkramping of spanning? De speciaal ontwikkelde bewegingen voor zwangeren, afgestemd op het trimester van je zwangerschap en jouw lichaam, geeft je de mogelijkheid hier zelf iets aan te doen. Hierdoor word je sterker en soepeler, ervaar je minder pijn en ervaar je meer ontspanning. Tijdens de zwangerschap én bevalling.

Fysieke gezondheidsvoordelen van dansen zijn dat het:

  • je uithoudingsvermogen en flexibiliteit verbetert
  • botten en spieren versterkt zonder de gewrichten te belasten
  • je lichaam in vorm houdt
  • je houding en evenwichtsgevoel verbeteren
  • verbetert cholesterolwaarden

Door te dansen, ook tijdens de zwangerschap, heb je minder kans op het ontwikkelen van artritis (ontsteking van de gewrichten), omdat beweging de gewrichten soepel houdt. Ook krijg je minder snel last van een hoge bloeddruk, hartfalen, botontkalking en diabetis. Omdat fysiek bewegen stress en spanning vermindert en mentaal opbeurend werkt, is ook de kans op het ontwikkelen van depressie en angst  (voor bijvoorbeeld de bevalling) minder groot.

    Naast fysieke voordelen als bewegen tijdens de zwangerschap, zijn er dus ook mentale voordelen waar je van kunt profiteren. Dansen tijdens de zwangerschap en bevalling zorgt voor:

    • minder stress en spanningen, omdat dansen de bloeddruk en adrenaline niveau verlaagt
    • meer oxytocine (en dat wil je tijdens de bevalling!). Hierdoor voel je je prettiger en komt de bevalling sneller op gang
    • meer vertrouwen in je lichaam en een goede verloop van de bevalling
    • een gevoel van zelfvertrouwen. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker een band kunt opbouwen met je kindje
    • het soepel en flexibel houden van je lichaam waardoor je bekken makkelijker opent tijdens de bevalling

    Tijdens je bevalling kan je lichaam bepaalde bewegingen willen maken om het geboorteproces te vergemakkelijken. Heupcirkels, achtjes, schudden; het hoort er allemaal bij. Deze bewegingen maken tijdens je bevalling helpt jou om je kindje zo makkelijk en snel mogelijk geboren te laten worden. Omdat je beweegt verandert de vorm van het bekken continue. Dit zorgt ervoor dat het geboortekanaal telkens in de meest optimale positie is voor jouw kindje om doorheen te manouvreren. Het helpt je kindje om eerst de inwendige, en daarna de uitwendige spildraai te maken. Jullie werken samen tijdens de bevalling en ook jouw kindje zoekt zijn weg om geboren te worden! Door te dansen en bewegen help jij jouw kindje zijn weg naar buiten te vinden, naar jouw armen, om geboren te worden in deze wereld.

    Geboortedans volgen tijdens de zwangerschap heeft als grote voordeel dat je de bewegingen, die een vrouwenlichaam van nature gaat maken tijdens de bevalling, je nu al eigen maakt. Hierdoor herken je straks de bewegingen, hoef je er niet meer bij na te denken wat je lichaam eigenlijk van je vraagt om te doen of hoe je deze bewegingen maakt. Ook zul je minder schroom voelen óm te dansen tijdens je bevallingen, omdat je gewend bent om het te doen. De bewegingen gaan je van nature af, als een echte oermoeder die haar kind baart!

    En bovendien: dansen is ook gewoon heel leuk om te doen!

    Hoe gaan we dat doen?

    Om een beeld te krijgen van hoe we nu al deze fysieke en mentale gezondheidsvoordelen kunnen bewerkstelligen is hier een voorbeeld van een Geboortedansles:

     

    SongDansbewegingDoel: fysiekDoel: mentaal
    Ye Yo - Erikah BaduKlein en groot heup wiegen; Longen Openen.Warming up. Longen openen.
    Krachtopbouw: bovenbenen, onderrug, rechte en schuine buikspieren.
    Flexibiliteit: ruggengraat, heupen, borstkas.
    Baby ruimte geven.

    Bewust bewegen en ademen. Ontspannen. blik naar binnen richten.

    Ah Wah - Oum

    Bil knijpen; heupcirkel; 8-tje; schoudershimmy.Longen openen.
    Krachtopbouw: bil-, buik- en rugspieren.
    Flexibiliteit: schouderspieren, borstkas en heupen.
    Baby ruimte geven en roteren.
    Evenwicht & balans.

    Action - Terror Fabulous

    Jamaica; bovenbenen trainen; Baby/birth; 1-2-3.

    Krachtopbouw: bekkenbodemspieren, beenspieren, buik- en rugspieren.
    Flexibiliteit: heupen, schuine buikspieren, rugspieren.
    Baby ruimte geven en roteren.

     

    Evenwicht & balans. Vrolijk makend.

    Push It - Salt 'n Peppa

    Hiphop; heupcirkel; Baby/birth.Krachtopbouw: armen, schouders, bovenbenen, buik- en rugspieren.
    Flexibiliteit: heupen.
    Baby ruimte geven en roteren.

    Conditietraining. Activeren.

    Child and Mother - Nina Lee

    Armen; kruisstap.Flexibiliteit: ruggengraat, heupen.
    Baby ruimte geven.

    Blik naar binnen richten; saamhorigheidsgevoel stimuleren.

     

    Waarom coaching?

    Coaching is het begeleiden van mensen in hun eigen proces en is te definiëren als 'de mogelijkheid te veranderen door inzicht in gedrag te krijgen'. Een gecoachte is een gezond mens (dat wil zeggen: je wordt in het dagelijkse leven niet belemmert door mentale uitdagingen) die zoekt naar inzicht in wie zij is.  Als coach ondersteun ik jou in je leerproces door vragen te stellen, informatie en adviezen te geven waar jij dat kunt gebruiken.

    Geboortedans coaching biedt inzicht in wie je bent

    Mijn basisfilosofie is dat ieder mens uniek is en altijd ontwikkelingsmogelijkheden heeft. Als coach, en tevens therapeut, ben ik mij bewust van het verschil tussen het geven van therapie en het coachen. Jij als gecoachte stelt doelen waaraan je wilt werken, als coach begeleidt ik het leerproces. Al tijdens de eerste les wordt vaak als vanzelfsprekend veel duidelijk hierover. Tijdens het coachingstraject blijf jij bepalen wat de richting is waarin jij je wilt ontwikkelen.

     

    Door je te laten coachen geef jij jezelf en je kindje de aandacht die jullie verdienen.

     

    Bij Geboortedans coaching werken we samen nadrukkelijk op het bewust worden van je lichaam en zintuigen, en het contact maken met je kindje. Deze werkwijze helpt je om je bewust te worden van je gedrag, gevoelens en wensen, mogelijkheden en uitdagingen.Tevens verdiept het je ervaring zwanger te zijn. Vervolgens kun je hiervan leren: wat ontspant je, wat doen bepaalde gedachten met je? Hoe voelt het om contact te maken met je kindje? Bewustzijn geeft je de controle over het veranderen van je gedrag en reacties.

    • Ben je bijvoorbeeld gespannen voor de bevalling? Het fysieke dansen helpt je bewust worden waar de spanning zit in je lichaam en het te verlichten, coaching geeft je handvatten hier mee om te gaan en het te veranderen.
    • Wil je graag contact maken met je kindje omdat het in de drukte van alledag niet lukt en ben je benieuwd naar wie je kindje is? Het fysieke dansen richt je aandacht op je lichaam en kindje; coaching helpt je deze ervaring te verdiepen en je er nog bewuster te maken.

     

    Geen Geboortedans coachingstraject is hetzelfde. Zoals ook iedere vrouw en iedere zwangerschap uniek is. Een bevalling is niet alleen de geboorte van een kind maar ook van een moeder. Of het nu je eerste kindje is of je vierde: niet één is dezelfde. Geboortedans wil de dans van het leven symboliseren. Jouw zwangerschap is de belofte van het leven met de geboorte van een kindje, en van jou als moeder. Door te dansen vier je het leven!

     

    Mijn werkwijze heeft kenmerken van zowel mindfulness coaching en psychosynthese coaching. Dat wil zeggen dat tijdens het dansen gebruik wordt gemaakt van Mindfullness technieken om je in het moment te brengen en bewust te laten zijn van je lichaam, gedachten en gevoelens. Tijdens het maken van het Geboorteboek boren we een diepere laag aan door deze ervaringen te interpreteren (psycosynthese coaching). Je gaat hierdoor nog nadrukkelijker met je doelen aan de slag en verdiept het leerproces inzicht te krijgen in jezelf, je zwangerschap en maak je nog meer contact met je kindje.

     

    Coaching helpt je je de informatie te vinden die je nodig hebt om straks met een open hart en een stil hoofd je kindje te ontvangen.

     

    Hoe kan ik jou helpen je doelen te bereiken?

    Geboortedans coaching is individueel. Omdat we in een één-op-één situatie werken kan ik goed afstemmen op waar jij behoefte aan hebt. Tijdens de lessen ga ik uit van een gelijkwaardige relatie. Jij hebt jouw kennis, ervaringen, gevoelens en behoeften. Mijn uitgebreide kennis van literatuur, wetenschappelijk onderzoek, documentaires en mijn eigen ervaringen als moeder van 3 kinderen helpen mij om de vragen te stellen, informatie en tips te geven om jou je eigen antwoorden te laten vinden. Mijn interesse naar het doen van onderzoek en dat ik altijd open sta voor nieuwe informatie en inzichten maken mijn coachingstijl flexibel, intuïtief en gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.

     

     

    Literatuur

    D. Chopra, Magical Beginnings, Enchanted Lives, New York, 2010

    A. Tsiaras, From conception to birth, London, 2002

    Kathleen Man Gyllenhaal, In Utero, Seattle, 2015

    Physical activity before and during pregnancy and risk of gestational diabetes mellitus: a meta analysis, Tobia DK, Zhang C, van Dam RM, Bowers K, Hu FB, Diabetes Care, 2010

    Aerobic exercise during pregnancy improves health-related quality of life: a randomises trial, M. Arizabaleta AV et. al, Physiother, 2010

     J. Sutton, Let Birth Be Born Again, Rediscovering and Reclaiming Our Midwifery Heritage, UK, 2001

    P. Simkin, R. Ancheta, The Labor Progress Handbook: Early Interventions to Prevent and Treat Dystocia, U.S.: Massachusetts, 2000

    J.F. Clapp, C. Cramm, Exercising Through Your Pregnancy, U.S.:Oklahoma, 1998

    C.V. Dinicu, Belly Dancing and Childbirth, U.S., 1964