Skip to main content

De voordelen

Dansen tijdens de zwangerschap en bevalling heeft vele voordelen. Met Geboortedans blijf je in beweging en dit helpt je jouw lichaam soepel te houden. We besteden gericht aandacht aan je lichaam bewust aanvoelen: waar zit stijfheid, verkramping of spanning? De speciaal ontwikkelde bewegingen voor zwangeren, afgestemd op het trimester van je zwangerschap en jouw lichaam, geeft je de mogelijkheid hier zelf iets aan te doen. Hierdoor word je sterker en soepeler, ervaar je minder pijn en ervaar je meer ontspanning. Tijdens de zwangerschap én bevalling.

Fysieke gezondheidsvoordelen van dansen zijn dat het:

  • je uithoudingsvermogen en flexibiliteit verbetert
  • botten en spieren versterkt zonder de gewrichten te belasten
  • je lichaam in vorm houdt
  • je houding en evenwichtsgevoel verbeteren
  • verbetert cholesterolwaarden

Door te dansen, ook tijdens de zwangerschap, heb je minder kans op het ontwikkelen van artritis (ontsteking van de gewrichten), omdat beweging de gewrichten soepel houdt. Ook krijg je minder snel last van een hoge bloeddruk, hartfalen, botontkalking en diabetis. Omdat fysiek bewegen stress en spanning vermindert en mentaal opbeurend werkt, is ook de kans op het ontwikkelen van depressie en angst  (voor bijvoorbeeld de bevalling) minder groot.

    Naast fysieke voordelen als bewegen tijdens de zwangerschap, zijn er dus ook mentale voordelen waar je van kunt profiteren. Dansen tijdens de zwangerschap en bevalling zorgt voor:

    • minder stress en spanningen, omdat dansen de bloeddruk en adrenaline niveau verlaagt
    • meer oxytocine (en dat wil je tijdens de bevalling!). Hierdoor voel je je prettiger en komt de bevalling sneller op gang
    • meer vertrouwen in je lichaam en een goede verloop van de bevalling
    • een gevoel van zelfvertrouwen. Dit zorgt ervoor dat je makkelijker een band kunt opbouwen met je kindje
    • het soepel en flexibel houden van je lichaam waardoor je bekken makkelijker opent tijdens de bevalling

    Tijdens je bevalling kan je lichaam bepaalde bewegingen willen maken om het geboorteproces te vergemakkelijken. Heupcirkels, achtjes, schudden; het hoort er allemaal bij. Deze bewegingen maken tijdens je bevalling helpt jou om je kindje zo makkelijk en snel mogelijk geboren te laten worden. Omdat je beweegt verandert de vorm van het bekken continue. Dit zorgt ervoor dat het geboortekanaal telkens in de meest optimale positie is voor jouw kindje om doorheen te manouvreren. Het helpt je kindje om eerst de inwendige, en daarna de uitwendige spildraai te maken. Jullie werken samen tijdens de bevalling en ook jouw kindje zoekt zijn weg om geboren te worden! Door te dansen en bewegen help jij jouw kindje zijn weg naar buiten te vinden, naar jouw armen, om geboren te worden in deze wereld.

    Geboortedans volgen tijdens de zwangerschap heeft als grote voordeel dat je de bewegingen, die een vrouwenlichaam van nature gaat maken tijdens de bevalling, je nu al eigen maakt. Hierdoor herken je straks de bewegingen, hoef je er niet meer bij na te denken wat je lichaam eigenlijk van je vraagt om te doen of hoe je deze bewegingen maakt. Ook zul je minder schroom voelen óm te dansen tijdens je bevallingen, omdat je gewend bent om het te doen. De bewegingen gaan je van nature af, als een echte oermoeder die haar kind baart!

    En bovendien: dansen is ook gewoon heel leuk om te doen!

    Hoe gaan we dat doen?

    Om een beeld te krijgen van hoe we nu al deze fysieke en mentale gezondheidsvoordelen kunnen bewerkstelligen is hier een voorbeeld van een Geboortedansles:

     

    SongDansbewegingDoel: fysiekDoel: mentaal
    Ye Yo - Erikah BaduKlein en groot heup wiegen; Longen Openen.Warming up. Longen openen.
    Krachtopbouw: bovenbenen, onderrug, rechte en schuine buikspieren.
    Flexibiliteit: ruggengraat, heupen, borstkas.
    Baby ruimte geven.

    Bewust bewegen en ademen. Ontspannen. blik naar binnen richten.

    Ah Wah - Oum

    Bil knijpen; heupcirkel; 8-tje; schoudershimmy.Longen openen.
    Krachtopbouw: bil-, buik- en rugspieren.
    Flexibiliteit: schouderspieren, borstkas en heupen.
    Baby ruimte geven en roteren.
    Evenwicht & balans.

    Action - Terror Fabulous

    Jamaica; bovenbenen trainen; Baby/birth; 1-2-3.

    Krachtopbouw: bekkenbodemspieren, beenspieren, buik- en rugspieren.
    Flexibiliteit: heupen, schuine buikspieren, rugspieren.
    Baby ruimte geven en roteren.

     

    Evenwicht & balans. Vrolijk makend.

    Push It - Salt 'n Peppa

    Hiphop; heupcirkel; Baby/birth.Krachtopbouw: armen, schouders, bovenbenen, buik- en rugspieren.
    Flexibiliteit: heupen.
    Baby ruimte geven en roteren.

    Conditietraining. Activeren.

    Child and Mother - Nina Lee

    Armen; kruisstap.Flexibiliteit: ruggengraat, heupen.
    Baby ruimte geven.

    Blik naar binnen richten; saamhorigheidsgevoel stimuleren.

     

    Literatuur

    Physical activity before and during pregnancy and risk of gestational diabetes mellitus: a meta analysis, Tobia DK, Zhang C, van Dam RM, Bowers K, Hu FB, Diabetes Care, 2010

    Aerobic exercise during pregnancy improves health-related quality of life: a randomises trial, M. Arizabaleta AV et. al, Physiother, 2010

     J. Sutton, Let Birth Be Born Again, Rediscovering and Reclaiming Our Midwifery Heritage, UK, 2001

    P. Simkin, R. Ancheta, The Labor Progress Handbook: Early Interventions to Prevent and Treat Dystocia, U.S.: Massachusetts, 2000

    J.F. Clapp, C. Cramm, Exercising Through Your Pregnancy, U.S.:Oklahoma, 1998

    C.V. Dinicu, Belly Dancing and Childbirth, U.S., 1964